کد خبر: 1230307
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
۶ کشور عراق، هند، سوریه، لبنان، پاکستان و سریلانکا عزای عمومی اعلام کردند و ده‌ها کشور شهادت ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند

جوان آنلاین: در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد، مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند. شماری از کشور‌های همسایه به رسم دوستی عزای عمومی اعلام کردند و برخی رهبران نیز از شهید رئیسی به نیکی یاد کردند که عمر سیاسی خود را وقف خدمت به مردم و صلح در منطقه کرد. 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دیروز عصر به احترام شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش یک دقیقه سکوت کردند و پیام‌های تسلیت از سوی بسیاری از مقامات کشور‌ها به دولت ایران سرازیر شد.
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درگذشت ابراهیم رئیسی را «تراژدی بزرگی» برای ملت ایران دانست و با تسلیت شهادت همتای ایرانی خود، به اهمیت نقش او در توسعه روابط دوجانبه تهران- مسکو اشاره کرد. پوتین گفت: «رئیسی شخصاً، کمک‌های با ارزشی به توسعه روابط همسایگی خوب میان روسیه و ایران کرد. رئیس‌جمهور ایران سیاستمدار برجسته‌ای بود که جان خود را وقف خدمت به کشور خود کرد.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با ابراز اندوه از شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان گفت: «نقش رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه ایران در تقویت همکاری‌ها میان مسکو و تهران فوق‌العاده باارزش بود.»
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر»، سرپرست قوه مجریه تسلیت گفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی و همراهان وی با بیان اینکه ترکیه در این برهه سخت در کنار ایران ایستاده است، گفت: «من به عنوان یک همکار که شخصاً شاهد تلاش‌های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه ما در دوران قدرت بودم، از آقای رئیسی با احترام و تشکر یاد می‌کنم.»
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیامی با ابراز تسلیت شهادت رئیس‌جمهور ایران گفت: «از خبر تلخ در مورد فقدان رئیس‌جمهور اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان، او برادر بوده و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.» 
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در پیامی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت گفته و به اهمیت نقش رئیس‌جمهور شهید ایران در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد. 
سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد: ‏ «از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در سقوط بالگرد عمیقاً بهت‌زده شدم. جلسات متعدد خود با آن‌ها را به یاد می‌آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود. به خانواده‌های‌شان تسلیت می‌گوییم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.» 
نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی تسلیت و همدردی عمیق خود را به دولت و ملت ایران ابراز داشت. وزیر خارجه آفریقای جنوبی از وزیر خارجه شهید ایران به عنوانی همتایی «ممتاز و باهوش» یاد کرد که نبودش «عمیقاً» احساس خواهد شد. 
انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی هم در پیامی نوشت: «از مرگ اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و چند تن دیگر از مقامات رسمی ایران، عمیقاً غمگین شدم. به ملت ایران در این برهه عمیقاً دشوار تسلیت می‌گویم.» ابراهیم همچنین با اشاره به دیدار خود با رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، گفت: «او نمونه بارز تعهد به رفاه ملت خود و شأن و منزلت آن بود که نماینده تمدنی سربلند و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد.» 
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را به مقام معظم رهبری ایران تسلیت گفت. سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور در بیانیه‌ای درگذشت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و سایر همراهان‌شان را تسلیت گفتند. 
حمد بن عیسی، پادشاه بحرین با ارسال پیامی برای مقام معظم رهبری شهادت رئیسی و امیرعبداللهیان را به آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری تسلیت گفت و همدردی عمیق خود را با آن‌ها اعلام کرد. سلطان هیثم بن‌طارق، پادشاه عمان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفته و برای شهدا آرزوی مغفرت و برای خانواده‌های آن‌ها آرزوی صبر و شکیبایی کرد. 
عبدالله دوم، پادشاه اردن در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی ضمن تسلیت به رهبری، دولت و ملت ایران تأکید کرد: «ما در این شرایط سخت با برادران‌مان در ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.» 
مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز شهادت رئیسی و همراهانش را به رهبر و ملت ایران تسلیت گفت. المشاط گفت: «ما بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران و اعتماد کامل به توانایی آن برای صبور بودن و غلبه بر مشکلات تأکید می‌کنیم.» 
جنبش حماس با ابراز تسلیت صمیمانه و اعلام همدردی و همبستگی عمیق خود به رهبر، سیدعلی خامنه‌ای، دولت ایران و ملت دوست ایران اعلام کرد که این شهدا گروهی از بهترین رهبران ایران هستند که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مبارزات مردم ما موقعیت‌های افتخارآمیزی داشتند. 
جنبش جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه اعلام کرد: «شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان خسارت بزرگی برای ملت فلسطین در این شرایط دشوار است.» 
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: «اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات ایرانی حاضر در سانحه اندوهبار سقوط بالگرد را تسلیت می‌گوید.» شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در پیام خود ضمن ابراز همدردی با شهدای سانحه سقوط بالگرد مقام‌های ایرانی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیئت آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.» 
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی نوشت: «درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیئت همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم. در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران همدردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.» 

 عزای عمومی همسایگان
کشور‌های دوست و همسایه ایران علاوه بر پیام‌های تسلیت، خود را در غم ملت ایران شریک کردند. در این رابطه، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت رئیسی و هیئت همراه وی، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهاد‌های دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود. عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در این باره اظهار داشت: «ما از آنچه در ایران رخ داد متأسف و متأثر هستیم و دوستی مورد احترام و یک فرد برجسته را در سیاست خارجی از دست دادیم.» جنبش حزب‌الله نیز با تسلیت و ابراز همدردی با ملت و رهبری ایران تأکید کرد: «ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیرعبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.»
دولت سوریه نیز در راستای همبستگی همراهی و همدلی با ملت و دولت ایران به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد. 
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این حادثه غم‌انگیز را اعلام کرد و گفت: «صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به آقای خامنه‌ای و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.» دولت عراق نیز به همین مناسبت یک روز عزای عمومی اعلام کرد. آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در نجف هم در پیامی نوشت: «با نهایت تأسف خبر وفات سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردیم. این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران به‌ویژه خانواده جان‌باختگان تسلیت می‌گویم و برای آن‌ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.» 
محسن المندلاوی، رئیس پارلمان عراق هم شهادت رئیس‌جمهور و تعدادی از مقامات ارشد ایران را تسلیت گفت و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی با ایمان و انسجام رهبری و مردم خود از این لحظات سخت عبور خواهند کرد. منطقه از خط اعتدالی که رئیسی و امیرعبداللهیان نمایندگی می‌کردند و مواضع آن‌ها نزد عراق و فلسطین و همه آزادگان جهان غافل نخواهد شد.» 
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز با اعلام یک روز عزای عمومی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مردم ایران تسلیت گفت و آن را «ضایعه وحشتناک» توصیف کرد. 
دولت‌های هند و سریلانکا نیز برای شهادت رئیس‌جمهور ایران یک روز عزای عمومی اعلام کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار